Μπορείς να ΚΑΤΕΒΑΣΕΙΣ την ΕΦΑΡΜΟΓΗ MetARTum app εδώ :
Η φυσική και πολιτιστική κληρονομιά του Ψηλορείτη έχει ως συμβολικό έμβλημα τις ξερολιθικές κατασκευές των βοσκών, τα λεγόμενα μιτάτα του Ψηλορείτη, τα οποία βρίσκονται διάσπαρτα σε όλο το γεωγραφικό εύρος του ορεινού όγκου συμβολίζοντας με τον πιο αρμονικό τρόπο τη σύνδεση του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον.
Στο Δήμο Ανωγείων, η ορεινή επικράτεια του οποίου δείχνει τη διαχρονική δυναμική και σημασία του βουνού για την αειφορία του τόπου, τα μιτάτα της περιοχής αποτελούν ιδιότυπα αξιοθέατα και μάρτυρες μνήμης μιας εποχής που πλέον έχει παρέλθει.
Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι τα ξερολιθικά μιτάτα και οι κατασκευές που τα συνοδεύουν (π.χ. βοηθητικοί χώροι) στη συντριπτική τους πλειοψηφία δεν χρησιμοποιούνται σήμερα καθώς η εξέλιξη της κτηνοτροφίας έχει διαμόρφωσει διαφορετικό κατασκευαστικό πλαίσιο για τον βοσκό της περιοχής με σύγχρονα υπόστεγα, καταλύματα και μάντρες.
Ωστόσο υπάρχουν σημαντικές εξαιρέσεις, όπου ξερολιθικές κατασκευές όπως οι μάντρες αλλά και το κυρίως μιτάτο ή καλύβα ως το σπίτι του βοσκού, αξιοποιούνται και ανακατασκευάζονται από τους ίδιους τους βοσκούς και τους μάστορες των περιοχών του Ψηλορείτη τόσο για χρηστικούς αποθηκευτικούς λόγους όσο και ως τόποι φιλοξενίας και παρέας στις διαχρονικά ανυπότακτες πλαγιές του βουνού μας.
Ο πολιτιστικός φορέας Androidus Project Τank στο πλαίσιο δράσης της Διεύθυνσης Σύγχρονου Πολιτισμού του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και σε συνεργασία με τον Δήμο Ανωγείων και το Εργαστήριο Αλληλεπίδρασης Ανθρώπου Υπολογιστή του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, σχεδίασε και υλοποιεί το METartTum Project -Οι ξερολιθικές κατασκευές του Ψηλορείτη, ως χώροι σύγχρονης τέχνης και έκφρασης στο φυσικό και πολιτιστικό τοπίο της Ίδας.
Η πρόταση αυτή αποτελεί μια δράση αξιοποίησης και καλλιτεχνικής αναζωογόνησης του ορεινού τοπίου της Ίδας, με κεντρικό άξονα τις σύγχρονες μορφές τέχνης και πολιτισμού που έρχονται σε αλληλεπίδραση με τον λαϊκό πολιτισμό της ξερολιθιάς, βάζοντας ως κέντρο βάρους το Μιτάτο του Ψηλορείτη ως ένα εναλλακτικό καλλιτεχνικό εργαστήριο έμπνευσης, έκφρασης και δημιουργίας.
Συγκεκριμένα στην ορεινή επικράτεια του Ανωγειανού αοριού (Δήμος Ανωγείων) θα επιλεγούν τρεις ξερολιθικές ποιμενικές εγκαταστάσεις που θα φιλοξενήσουν διαφορετικούς καλλιτέχνες-ιδες, δίνοντάς τους το χώρο και την έμπνευση να δημιουργήσουν τρία διαφορετικά έργα-επιτελέσεις (installation- εγκατάσταση, σύγχρονος χορός με μουσικό αυτοσχεδιασμό παραδοσιακών οργάνων και ζωγραφική πάνω σε κερασφόρα κρανιά ως ζωικά κατάλοιπα της περιοχής).
Η παραπάνω διαδικασία θα κινηματογραφηθεί τόσο κατά τα στάδια καλλιτεχνικής δημιουργίας, όσο και ως πρωτογενές πολιτιστικό αποτέλεσμα με στόχο να προκύψει η πρώτη Ανοιχτή Καλλιτεχνική Έκθεση Εικονικής και Επαυξημένης Πραγματικότητας του Ψηλορείτη.
Οι καλλιτέχνιδες και καλλιτέχνες ως οι κύριοι συντελεστές αυτής της πρωτοβουλίας με εφαλτήριο ένα μύθο της Ελληνικής Αρχαιότητας, θα δημιουργήσουν 3 νέα έργα-επιτελέσεις σύγχρονης τέχνης, προσδίδοντας τη δική τους προσέγγιση στο μήνυμα και τον αντίκτυπο του σήμερα.
Οι καλλιτέχνιδες και καλλιτέχνες που μας τιμούν μέχρι στιγμής με τη συμμετοχή και τις δημιουργίες τους στην υλοποίηση αυτής της δράσης, με τη σειρά εκτέλεσης των έργων και των μύθων έμπνευσης τους μέχρι στιγμής είναι οι εξής:
1) Η ηθοποιός και performer Μαρία Αθητάκη μαζί με την performer και γυμνάστρια Στέλλα Μελαμπιανάκη σε μια απόδοση σύγχρονης χορογραφίας και physical theater, με το μουσικό αυτοσχεδιασμό του Ανωγειανού μουσικού Βασίλη Δραμουντάνη (μαντολίνο) σε συνοδεία από τον Γιώργο Σαλούστρο (Κεχρή) (κρουστά) και με θεματικό μύθο την προσφυγή, διάσωση και προστασία του νεογέννητου Δία στο ιερό καταφύγιο του του Ιδαίου Άντρου του Ψηλορείτη.
2) Ο εικαστικός, συντηρητής έργων τέχνης-αρχαιοτήτων και σκηνογράφος Γιώργος Μπούνιας σε μια εικαστική απόδοση μεταμόρφωσης των κρανίων ενός τράγου και ενός κριαριού (τα οποία αποτελούν ζωικά κατάλοιπα της περιοχής) ως μια μετάβαση απόδρασης από το θάνατο στη ζωή και την εναλλαγή των εποχών, όπως αυτή εκφράστηκε από τους βάκχους συνοδούς του Διονύσου και τον τραγοπόδαρο θεό Πάνα σε έναν ύμνο της άνοιξης και της ζωής.
3) Η τρίτη καλλιτενική δημιουργία θα έχει ως αρχή έμπνευσης τα στοιχεία της υφαντικής τέχνης και της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της περιοχής μας με κέντρο βάρους τη γυναίκα του Ψηλορείτη και θεματικό μύθο την Αρπαγή της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα και το θρήνο της Δήμητρας στην αναζήτηση της.
Η καταγραφή των παραπάνω μορφών έκφρασης μέσα στο χώρο της ξερολιθικής ποιμενικής εγκατάστασης του Μιτάτου του Ψηλορείτη, επιχειρεί να δημιουργήσει νήματα γεφύρωσης ανάμεσα στο μύθο, τον λαϊκό και το σύγχρονο πολιτισμό, ανοίγοντας παράλληλα τον κόσμο του βουνού στον επισκέπτη αλλά και το ντόπιο σε μια ευκαιρία να ξανασυστηθεί μαζί του.
Οι ποιμενικές εγκαταστάσεις που θα επιλεγούν από την επικράτεια του Δήμου Ανωγείων έχουν στόχο να προάγουν το ανοιχτό ζήτημα της αξιοποίησης των νεότερων αυτών μνημείων μέσα από τις προεκτάσεις της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας και φιλοξενίας καλλιτεχνών βάζοντας τον σπόρο ανάληψης και φιλοξενίας ενός μεγαλύτερου θεσμού καλλιτεχνικής έμπνευσης και δημιουργίας για νέους καλλιτέχνες στο βουνό που οι Κουρήτες και οι Ιδαίοι Δάκτυλοι διέδωσαν τις τέχνες και τις τεχνικές στους ανθρώπους.
Η παραγωγή καλλιτεχνικής δημιουργίας με την καταγραφή και στη συνέχεια τη διάχυση της μέσω ψηφιακής εφαρμογής (MetartTum app) και χαρτογράφησης θα δώσει στο παρόν έργο στοιχεία μιας πολυδιάστατης προσέγγισης συνδυασμών όπου ο καθένας μας θα έχει θα έχει τη δυνατότητα να επισκεφτεί, να περιηγηθεί και να παρακολουθήσει τον κύκλο και το αποτέλεσμα τριών καλλιτεχνικών παραγωγών και έργων μέσω ηλεκτρονικής φορητής συσκευής (κινητού ή του tablet).
Αναπτύσσοντας την παραπάνω πρόταση επιδιώκεται να αξιοποιηθεί η εμβληματικότερη ίσως κτηνοτροφική εγκατάσταση της Κρήτης (το μιτάτο), η οποία είναι συνυφασμένη με το λαϊκό πολιτισμό του βουνού διαμορφωμένη όμως σε ένα εναλλακτικό πεδίο καλλιτεχνικής έκφρασης.
Αυτό το κτηνοτροφικό πεδίο μπορεί να γίνει στο ψηφιακό σήμερα την ίδια στιγμή καλλιτεχνικό εργαστήρι, μουσικό δωμάτιο, τόπος φιλοξενίας και μνημείο ζωντανής συλλογική μνήμης σε έναν τόπο που από του κυνηγούς, τροφοσυλλέκτες και κατατρεγμένους του ιστορικού χθες πέρασε στους βοσκούς, τους ερευνητές και τους συλλέκτες εμπειριών του διαχρονικού σήμερα.
Η ιστορία του ψηλότερου βουνού της Κρήτης είναι σίγουρα γραμμένη στα μνημεία, τα τοπωνύμια, τις ιστορικές πηγές και το φυσικό περιβάλλον που απλώνεται από την κορφή ως τους πρόποδες και από το οροπέδιο της Νίδας μέχρι τις πηγές και τα βάραθρα του ορεινού μας όγκου.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑCopyright © 2019 - 2024. Androidus Project Tank. Created & Hosted by WEBMAN