Ο Ικέτης και η τελετουργία της Ικεσίας αποτελούσαν άγραφους νόμους με θεία προέλευση και προστάτη τους το βασιλιά των θεών Δία, τον θεϊκό εκείνο πρόσφυγα που ως βρέφος διασώθηκε μετά την προσφυγή της μάνα του Ρέας, στο ιερότατο των κρητικών σπηλαίων Ιδαίο Άντρο!
Σε αυτόν τον εμβληματικό χώρο, στην καρδιά του Ψηλορείτη, μέσα από μια καλλιτεχνική και επιστημονική σύμπραξη, προσεγγίζεται η διαχρονική έννοια της Ικεσίας ως προσφυγιάς και προσφυγής στο πλαίσιο συμπλήρωσης 100 χρόνων από την Μικρασιατική Καταστροφή.
Στα 1550 μέτρα υψόμετρο θα επιχειρηθεί ένας συμβολικός θεματικός κύκλος από την προκυμαία της Σμύρνης στους Πρόποδες του Ξένιου Δία, που θα περιλαμβάνει δύο θεματικές εισηγήσεις, ένα θεατρικό απόσπασμα από την τραγωδία Ικέτιδες του Αισχύλου και το μουσικό- θεατρικό αυτοσχεδιασμό Προσφυγαία (μέρος του καλλιτεχνικού Project Επαυξημένης Πραγματικότητας Metartum). Τέλος η εκδήλωση ολοκληρώνεται με τη μουσική παράσταση του συγκροτήματος του Κρητικού καλλιτέχνη Βασίλη Σκουλά.
Συντελεστές
Α' Μέρος – Θεματικές εισηγήσεις, ομιλητές
«Τα πρώτα χρόνια των προσφύγων της Μικρασιατικής Καταστροφής στην Κρήτη, οι συνθήκες διαμόρφωσης μιας νέας καθημερινότητας στη νέα πατρίδα»: Δρ. Κοινωνικής Ανθρωπολογίας Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ελένη Ψαραδάκη (13/9)
«Ικέτες Ασύλου - Η πολιτισμική διαχρονικότητα της προσφυγιάς από την προκυμαία της Σμύρνης στους πρόποδες του Ξένιου Δία»: Υποψήφιος Δρ. Πολιτιστικού Σχεδιασμού και ανάπτυξης πολιτικών Πολιτισμικής Δημοκρατίας, Γιώργης Α. Καλομοίρης (14/9)
Β' Μέρος- Θεατρικό, Μουσικός θεατρικός και χορευτικός αυτοσχεδιασμός
Η άυλη κληρονομιά του Ψηλορείτη μέσα από τους βοσκούς του βουνού
Η ιστορία του ψηλότερου βουνού της Κρήτης είναι σίγουρα γραμμένη στα μνημεία, τα τοπωνύμια, τις ιστορικές πηγές και το φυσικό περιβάλλον που απλώνεται από την κορφή ως τους πρόποδες και από το οροπέδιο της Νίδας μέχρι τις πηγές και τα βάραθρα του ορεινού μας όγκου.