Τα κίνητρα και εργαλεία ανασυγκρότησης των κοινωνιών της υπαίθρου.
Η μεταξύ μύθου και ιστορικής πραγματικότητας προσωπικότητα του Επιμενίδη αποτέλεσε την έμπνευση να ορίσουμε την πρώτη μας συνάντηση στις ορεινές πλαγιές του Ψηλορείτη. Το υψηλότερο βουνό της Κρήτης, αποτελεί το βάθρο πάνω στο οποίο το φετινό καλοκαίρι, θα μας απασχολήσουν η επιχειρηματικότητα και η πολιτιστική διαχείριση ως περιπτώσεις καινοτομίας δημιουργικών ανθρώπων, ομάδων και κοινωνιών που αποφασίζουν να δράσουν εκτός του καθιερωμένου αστικού ιστού, να σκεφτούν έξω από τα καθιερωμένα όρια μιας πόλης.
Ο Επιμενίδης, ήταν ο νεαρός βοσκός που αναζητώντας το χαμένο αρνί απ το κοπάδι του πάτερα το , αποκοιμήθηκε στο ιερό σπήλαιο του Ιδαίου Άντρου στη καρδιά του Ψηλορείτη σε ένα ύπνο που κράτησε 57 χρόνια γνωστό ως Επιμενίδιο. Σε μια ιστορία που σχοινοβατεί μεταξύ μύθου και πίστης, ο Επιμενίδης ξύπνησε ως χρονό-ταξιδιώτης στο σημείο και την αναζήτηση που ξεκίνησαν όλα με το κυνήγι του χαμένου του αρνιού. Βλέποντας τις μεγάλες αλλαγές που συντελέστηκαν στον τόπο, τους ανθρώπους και την οικογένεια που είχε αφήσει πίσω του κατάλαβε πως ο μισός και πλέον αιώνας του ύπνου του τον είχε χρίσει ταξιδιώτη στον περίπλου μιας νέας ζωής. Η αλλόκοτη ιστορία του νεαρού βοσκού θεωρήθηκε θεόσταλτη πράξη από τους ανθρώπους της εποχής του, με τον Επιμενίδη να χαρακτηρίζεται ως ο αγαπημένος των αρχαίων θεών.
Ο ίδιος ακολουθώντας το προσκλητήριο της αλλαγής που βίωνε, έβαλε σκοπό του να μυηθεί σε όλα τα άδυτα γνώσης του αρχαίου κόσμου με μια δίψα πρωτόγνωρη για σοφία ,αναζήτηση και συμμετοχή στα δρώμενα των καιρών του. Ήταν ένας ταξιδιώτης, δορυφόρος γύρω από τον τόπο του και εκείνη την πρώτη μύηση στο άντρο της Ίδης, η οποία τον ακολουθούσε ως κατάληξη στο ίδιο του το όνομα.
Τέτοια ήταν η φήμη του Επιμενίδη και η δημόσια παρέμβαση του ακόμα και στα πολιτικά πράγματα που θεωρείται ως εκείνος που μύησε τον φιλόσοφο Πυθαγόρα στα μυστήρια του Ιδαίου άντρου, αλλά και συνέβαλε ως μάντης στον εξαγνισμό και καθαρμό των Αθηναίων από το Κυλώνιο Άγος (μια περίοδο γνωστή για τους λοιμούς και τα δεινοπαθήματα που υπέστη η πόλις της Αθήνας).
Για μας ο Επιμεν-ίδης, με τη δυική υπόσταση της ιστορικής φυσιογνωμίας του 6ου ή 7ου π.Χ αιώνα και του διαχρονικού μυθικού και αλλόκοτου ήρωα, αποτελεί ένα σταθερό σύμβολο που αναδεικνύει τις δυνάμεις και την οικουμενικότητα της Ίδης από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Ο Επιμενίδης είναι ο καινοτόμος, ο άνθρωπος που βρέθηκε μπροστά από την εποχή του, που παρά βύθιση του σε λήθαργο ξύπνησε διψασμένος για γνώση και μύηση στο ξένο, το διαφορετικό. Είναι ο νεαρός βοσκός που ξύπνησε πρωτοπόρος και μάντης για να πεθάνει και να καταχωρηθεί ως ένας εκ των επτά σοφών της αρχαιότητας.
Ο Ρόλος του Επιμενίδη, ως καθάρτη και μάντη με ενεργή συμμετοχή επί των πολιτικών πραγμάτων, θα μπορούσε να συμβολίζει σήμερα τον ουσιαστικό ρόλο της κρίσιμης μάζας ανθρώπων που κάθε τόπος έχει ανάγκη για να αλλάξει η καλύτερα να ορίσει τη ροή της ιστορίας του. Άλλωστε τα 297 χρόνια που θρυλείται η ζωή και δράση του ήρωα μας ίσως να αποτελούν μια ενιαία περίοδο που συλλογικότητες ανθρώπων με πρωτεργάτη εκείνον έδρασαν στο χρονικό φάσμα τριών αιώνων ως Επιμεν-Ιδες, πρωτοπόροι δηλαδή που καλλιέργησαν και διέδωσαν τις ιδέες στα βουνά των θέων. Αυτές οι ιδέες με τις βαθιές τους ρίζες έδρασαν τοπικά για να διαχυθούν οικουμενικά ανάγοντας τον Επιμενίδη ως το έμβλημα μύησης στη γνώση, ενεργοποίησης για συμμετοχή και έκφρασης γνώμης με θάρρος και ευθύνη.
Το Epimenidis Forum, αποτελεί έμπνευση και πρωτοβουλία της Androidus Project Tank, η οποία λειτουργεί ως δεξαμενή δημιουργικότητας και πολιτιστικής διαχείρισης με στόχο να συλλέξει και να αξιοποιήσει τα συστατικά στοιχεία που συνθέτουν την πολιτιστική ταυτότητα, προωθούν τη ιδιαίτερη φυσιογνωμία και κουλτούρα του τόπου μας και προάγουν τον διαπολιτισμικό διάλογο. Με οδηγό την επιστημονική μελέτη, την εμπειρική έρευνα και την πολυκλαδική συνεργασία, μας ενδιαφέρει ως Επιστημονικός Φορέας Ερευνητικής και Πολιτιστικής δράσης, να ανακαλύψουμε τα βαθιά ριζωμένα στο χρόνο δυνατά μας χαρακτηριστικά, αναδεικνύοντας τα ως στοιχεία εξωστρέφειας, κοινωνική ενεργοποίησης και παραγωγικής εξέλιξης.
Στην πρώτη συνάντηση που διοργανώνουμε στο επίκεντρο της συζήτησης εισέρχονται οι έννοιες της καινοτομίας, της επιχειρηματικότητας και της πολιτιστικής διαχείρισης με τον θεματικό άξονα να ορίζεται ως εξής :
Η επι-στροφή των βουνών.
Τα κίνητρα και εργαλεία ανασυγκρότησης των κοινωνιών της Υπαίθρου
Αξιοποιώντας τη δυναμική του σήμερα φιλοδοξούμε να καθιερώσουμε ένα forum ορόσημο για την ύπαιθρο και τις έξω-αστικές περιοχές με θεματικές πολιτιστικής διαχείρισης, εναλλακτικών μορφών επιχειρηματικότητας, εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας που λειτουργούν ως εργαλεία Περιφερειακής Ανάπτυξης και Στρατηγικού Σχεδιασμού στην οικοδόμηση ενός σύνθετου δημιουργικού μοντέλου οικονομίας και κοινωνικής δομής.
Ορίζουμε την πρώτη συνάντηση μας στις 3/8/19 στο ορεινό περιβάλλον του Ψηλορείτη με στόχο να δημιουργήσουμε ένα φυσικό αμφιθέατρο συμμετοχής, διάδρασης και σύνθεσης μέσα από τα παραδείγματα ανθρώπων-οργανισμών και φορέων που ενδιαφέρονται να συμβάλλουν, να συνθέσουν και να δημιουργήσουν με τις προτάσεις τους.
Επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε ένα ενεργό forum με ορισμένη θεματική, διάρκεια και συμμετοχή το οποίο θα συνδέει εφτά διαφορετικές θεματικές παρουσιάσεις πάνω στον κοινό άξονα της καινοτομίας, επιχειρηματικότητας και πολιτιστικής διαχείρισης που αναπτύσσεται ή μπορεί να αναπτυχθεί στην ύπαιθρο και τις ορεινές κοινότητες. Στις επτά παρουσιάσεις, στόχος είναι ένας ενεργός και οργανωμένος διάλογος ανάμεσα σε κοινό και ομιλητές ο οποίος θα μπορεί να δώσει απαντήσεις και να δημιουργήσει νέες υποθέσεις εργασίας, συνεργασίας και ανταλλαγής ιδεών-προτάσεων.
Η αναζήτηση της αυθεντικότητας, η δυναμική των κοινωνιών για παραγωγή και κυρίως η δίψα της καινοτόμων ανθρώπων να δημιουργήσουν και να εργαστούν πυροδοτούν την πρόσκληση μας για επί-στροφή στα βουνά.
[1] Η Androidus Project Tank είναι εγγεγραμμένη στο Μητρώο Έρευνας & Ανάπτυξης του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και στο Μητρώο Πολιτιστικών φορέων του Υπουργείου Πολιτισμού.
Η ιστορία του ψηλότερου βουνού της Κρήτης είναι σίγουρα γραμμένη στα μνημεία, τα τοπωνύμια, τις ιστορικές πηγές και το φυσικό περιβάλλον που απλώνεται από την κορφή ως τους πρόποδες και από το οροπέδιο της Νίδας μέχρι τις πηγές και τα βάραθρα του ορεινού μας όγκου.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑCopyright © 2019 - 2024. Androidus Project Tank. Created & Hosted by WEBMAN